FörĂ€ndringen i vĂ„rt samhĂ€lle har varit pĂ„taglig i nĂ„gra Ă„r nu. Ăverallt i stĂ€derna ser vi rumĂ€nska romer som tigger pengar för att hanka sig fram. Ăven i lĂ€nder som Sverige mĂ„ste de leva i fattigdom, men det tycks Ă€ndĂ„ vara bĂ€ttre förhĂ„llanden Ă€n i RumĂ€nien. Vad den lĂ„ngsiktiga lösningen inom EU Ă€r vet ingen. Romer, och hela problematiken kring fattigdom och fördomar som de har fĂ„tt dras med, Ă€r dock inget nytt. Den hĂ€r dokumentĂ€ren Ă€r ett lyckat försök att nyansera vĂ„r bild av dem.
Blev folkkÀr och vÀckte nyfikenhet
DokumentÀrfilmaren och författaren Gellert Tamas, som har skildrat rasism och utsatta under hela sin karriÀr, slog sina pÄsar ihop med journalisten Lawen Mohtadi som 2012 hade skrivit en biografi om författaren och aktivisten Katarina Taikon. Att göra en dokumentÀrfilm om Taikon mÄste vid nÄgot tillfÀlle ha kÀnts som en vÀldigt tacksam uppgift. I ett samhÀlle som kÀnns alltmer rasistiskt finns det verkligen plats för och ett behov av en berÀttelse som berikar vÄr uppfattning om traditionellt utsatta mÀnniskor. Dessutom mÄlar filmen ett portrÀtt av en person som blivit folkkÀr och vÀckt nyfikenhet, och det finns ingen brist pÄ arkivmaterial. SjÀlv hade jag en vÀldigt vag uppfattning om Katarina Taikon, sÄ folkbildningsaspekten Àr inte att förakta. Det Àr berÀttelsen om en stark kvinna som blev bortgift som barn, men lyckades befria sig frÄn Àktenskapet. Hon och systern Rosa blev framgÄngsrika exempel pÄ romer som anpassat sig till det svenska samhÀllet och kulturlivet, Àven om de fick leva med de stÀndigt nÀrvarande fördomarna.
Katarinas möte med den legendariske författaren Ivar Lo-Johansson blev avgörande för hennes fortsatta karriĂ€r. Han var proletĂ€rförfattaren som ville vĂ€l. Lo-Johansson kallades för âzigenarnas frĂ€mste förkĂ€mpeâ, men han hade en tendens att romantisera deras kringflackande liv i husvagnar. Taikon vĂ€nde sig mot det och ville förĂ€ndra det som aldrig tycktes förĂ€ndras â hon ville fĂ„ in romerna i samhĂ€llet, sĂ€tta barnen i skola och hitta arbeten Ă„t de vuxna. Efter att ha stĂ„ngat huvudet mot en vĂ€gg i form av Erlander, Palme och socialdemokratins tyngsta betonghĂ€ckar kom hon pĂ„ ett genialt sĂ€tt att nĂ„ folket â genom barnböcker, genom att lĂ„ta figuren Katitzi spegla hennes egna erfarenheter av rasismen.
Palmes argument gÄr igen
Det Ă€r rakt igenom rasande skickligt ihopsatt av regissörerna. Arkivmaterialet visar Taikons passion, styrka och djĂ€rvhet. Vi ser Ă€ven kontrasterna mellan ett Stockholm pĂ„ frammarsch under slutet av 40-talet och de elĂ€ndiga husvagnarna strax utanför. Det Ă€r lĂ€tt att tĂ€nka att inte mycket har förĂ€ndrats, och Palmes argument om invandringens grĂ€nser gĂ„r igen i nutidens politiker. Taikon gjorde oerhört mycket för romerna och mot filmens slut drabbar tragiken i hennes livsöde en med full kraft â precis som det gör för systern Rosa, vars intervjudelar Ă€r filmens mest givande.
Ăven flera andra av Katarinas slĂ€ktingar Ă€r intervjuade och berikar portrĂ€ttet av henne; dottern Angelica lĂ„ter oss fĂ„ ana att det inte var lĂ€tt att vĂ€xa upp med en romsk aktivist som mamma. Â
Filmen Àr relevant in i vÄr tid, dÀr personliga öden som familjen Taikons fÄr spegla nÄgot större. Filmskaparna lyfter upp frÄgan pÄ en högre nivÄ, men inte fullt ut dÀr den hör hemma. Att vi ser romer tigga utanför vÄr lokala matbutik varje dag Àr ett enormt misslyckande för framför allt EU som aldrig har gjort tillrÀckligt för romer över nationsgrÀnserna. Tamas och Mohtadis film gör oss tjÀnsten att peka pÄ ett förflutet dÀr Sverige till en början inte heller gjorde tillrÀckligt mycket.
Taikon 2015-Sverige. 90 min. FĂ€rg/Svartvit. Producerad av Gellert Tamas. Regi, manus: Gellert Tamas, Lawen Mohtadi. Bok: Lawen Mohtadi (âDen dag jag blir friâ).Â
Sista ordet: “Det sker under en epok i Sverige nĂ€r sĂ„ mycket annat hĂ€nder. Det Ă€r en sĂ„ progressiv tid, en modern tid: folkhemmet, vĂ€lfĂ€rden och rekordĂ„ren. Mitt i allt det hĂ€r projektet finns alltsĂ„ en minoritetsgrupp, som Ă€r svenska medborgare, som inte slĂ€pps in i nĂ„gra som helst system eller rĂ€ttigheter. NĂ„gonstans har jag under Ă„ren landat i en slutsats att det pĂ„ nĂ„got sĂ€tt Ă€r sĂ„ otroligt svĂ„rt att ta till oss det hĂ€r som en del av vĂ„r sjĂ€lvbild. Pratar vi om Katarina Taikons betydelsefulla arbete mĂ„ste vi ocksĂ„ prata om att vi har behövt henne.” (Mohtadi, SVT)