“Hennes roll Ă€r svĂ„r â hur lĂ€tt kan den icke bli följetongsmĂ€ssig och teatralisk? â men hon bemĂ€strar dessa svĂ„righeter tillfullo.” SĂ„ skrev signaturen Axon om skĂ„despelaren Karin Ekelund i den numera nedlagda Stockholmstidningen Nya Dagligt Allehanda vid premiĂ€ren för Ett brott 1940. SĂ„ tiderna kan förĂ€ndras. Ifall det finns nĂ„gon skit man kan kasta pĂ„ Anders Henriksons mest framstĂ„ende film Ă€r det nog att skĂ„despeleriet kĂ€nns teatraliskt. Men sĂ„ sĂ„g det ut pĂ„ den tiden och uppfattades inte alls sĂ„. Carl Barcklind, som hade en stumfilmskarriĂ€r före ljudfilmen, tolkades sĂ€kert hĂ€r som otroligt nedtonad och diskret i jĂ€mförelse med hur det sĂ„g ut i början av hans karriĂ€r. Men om man accepterar det extremt uppskruvade tonlĂ€get fĂ„r man sig en tĂ€mligen speciell upplevelse frĂ„n en tid dĂ„ liknande filmer var sĂ€llsynta i Sverige.
Som hÀmtade ur tidningsspalterna
Sigfrid Siwertz pjÀs, som filmen Àr baserad pÄ, inspirerades av de omtalade von Sydowska morden som intrÀffade 1932. OmstÀndigheterna var blodigare i verkligheten, men flera ingredienser Àr som hÀmtade ur tidningsspalterna. Hugo (Sigurd Wallén) Àr familjen von Degerfelts svarta fÄr, en vÀxelförfalskare och ockrare. Efter en utlandsvistelse kommer han till sin bror, justititerÄdet Anders von Degerfelt (Barcklind), och ber om hjÀlp. Han ÄtervÀnder till sitt hem tomhÀnt. Han rÄkar bo i samma hus som journalisten Bror Risberg (HÄkan Westergren), som Àr fullt upptagen med att försöka charma en annan av grannarna.
Samma kvĂ€ll som Bror Ă€r pĂ„ vĂ€g till hennes lĂ€genhet blir han nĂ€stan omkullknuffad av en man i rock som rusar nerför trappan. Bror hinner inte se vem det Ă€r, men senare pĂ„ kvĂ€llen upptĂ€cker portvaktsfrun (Dagmar Ebbesen) att Hugo ligger död i sin lĂ€genhet. Polis tillkallas och kommissarie Lilja (Gösta Cederlund) konstaterar att ett mord har skett. Dagen efter samlas slĂ€kten von Degerfelt hemma hos Anders för att fira hans 60-Ă„rsdag, men han fick veta redan under natten att hans bror Ă€r ihjĂ€lslagen…
LÀtt att tÀnka Cluedo
Med alla överklasstitlar som flyger omkring och ett kriminalfall som ska lösas av den nitiske kommissarien Àr det lÀtt att tÀnka Cluedo nÀr man ser filmen. Men det Àr inget större mysterium vem som har bragt Hugo om livet. Mordet i sig Àr inte den viktigaste ingrediensen i filmen, utan snarare vad som orsakade de vÄldsamma kÀnslorna och hur relationerna ser ut inom den lÄngt ifrÄn psykiskt vÀlmÄende borgarfamiljen.
Under 60-Ärskalaset introduceras vi för nÄgra av medlemmarna. Hans (Henrikson) försörjer sig (försöker i alla fall) som mÄlare och Àr en tvÀttÀkta dandy och cyniker som irriterar familjen med sina stÀndiga poser; Rutger (Edvin Adolphson) Àr en före detta flygkapten som hyser ett i det nÀrmaste hat mot sin far, Anders. Filmen har ett stort sinne för humor, sÀrskilt i den första delen innan mordet sker dÀr vi bekantar oss med Ebbesens paranta portvaktsfru och hennes hunsade make (Gösta Bodin) som bara kommunicerar med hjÀlp av sin Äterkommande hicka. Ett riktigt roligt radarpar, och Henriksons cynismer lÀttar ocksÄ upp den blytunga stÀmningen. Det behövs, för tungt blir det.
Mot slutet gör Adolphson och Barcklind upp med varandra pĂ„ ett överhettat sĂ€tt som antyder hur spĂ€nt det alltid har varit mellan dem â Ă€ven det en tydlig blinkning Ă„t orsakerna bakom de von Sydowska morden. Slutscenen Ă€r mycket minnesvĂ€rd och det Ă€r kanske först dĂ€r som vi fullt ut kan förstĂ„ de passionerade kĂ€nslorna.
Det hÀr Àr inget revolutionerande i sig, men spÀnnande, underhÄllande och vÀlspelat. Och med ett allvar som förvÄnade kritikerna. Svensk film 1940 visade sig vara mer Àn ytliga beredskapsrullar och sömniga farser.
Ett brott 1940-Sverige. 92 min. Svartvit. Producerad av Lorens Marmstedt. Regi: Anders Henrikson. Manus: Anders Henrikson, Carlo Keil-Möller, Bengt Idestam-Almquist. PjĂ€s: Sigfrid Siwertz. I rollerna: Edvin Adolphson (Rutger von Degerfelt), Karin Ekelund (Maud von Degerfelt), Carl Barcklind (Andreas von Degerfelt), Gösta Cederlund, Anders Henrikson, HĂ„kan Westergren… Sigurd WallĂ©n, Dagmar Ebbesen, Hilda Borgström.